9788857557762
1723-0284
Biannual
Studi culturali ed estetica EN 3
Blind peer review
La rivista attualmente è presente nell'elenco delle riviste di classe A per l'area 11 dell'Agenzia Nazionale di Valutazione del Sistema Universitario e della Ricerca (ANVUR) ai fini dell'Abilitazione Scientifica Nazionale
Psicoanalista
Antonio Di Ciaccia, allievo di J. Lacan, psicoanalista dell’Ecole de la Cause freudienne, della Scuola Lacaniana di Psicoanalisi e dell’Association Mondiale de Psychanalyse. Presidente dell’Istituto freudiano, Direttore responsabile de La Psicoanalisi (Astrolabio), curatore in Italia dei Seminari e degli Altri scritti (Einaudi) di Jacques Lacan.
Lacan uses the terminology agalma to solve the problem present in his teaching, exactly at the end of Seminary VII, Ethic of the psychoanalysis, about the direction of the cure. The study of Socrates in the Symposium of Platon gives him, in Seminary VIII The Transfert, the possibility to overcome the difficulty.
Keywords: Psycoanalisis, Socrates, Lacan, direction of the cure
Università Málaga, Spagna
María Jesús Martínez Silvente è Dottore di ricerca in Storia dell’Arte e insegna Storia dell’arte presso l’Università di Malaga. È autrice di diverse monografie sulle Avanguardie storiche come La mirada cambiante de Ardengo Soffici; Picasso y el cubismo en la literatura artística futurista: el caso de Umberto Boccioni; Francisco Peinado. Representaciones y autorrepresentación.
Ha realizzato soggiorni di studio a Madrid, Roma, Parigi, Londra e Palermo; si menzionano in particolare le ricerche svolte presso l’Università La Sapienza (Roma) e la Sorbona (Parigi IV). Ha realizzato, come curatrice e critico d’arte contemporanea, diverse mostre, tra queste: Chillida. Logos Espacio de la Palabra e Santiago Ydañez. Santo Animal (Instituto Cervantes, Palermo). Attualmente è responsabile del Settore Cultura e Studianti presso la Università di Malaga.
Sigmund Freud’s position towards contemporary art was more than prudent, ambivalent. The disbelief of the father of psychoanalysis towards avant-garde movements did not prevent figures such as André Breton or Salvador Dalí from appropriating their research for their own benefit. Picasso never met the Viennese master but his way of constructing the dream image makes one suspect that the painter understood the logic of the functioning of the unconscious before the birth of Surrealism.
Keywords: Picasso, Dalí, surrealism, psychoanalysis, Freud, modern art, Juan Gris
CNR Roma, Italy
Sergio Benvenuto è psicoanalista, filosofo e saggista. Già ricercatore presso il CNR (Istituto di Scienze e Tecnologie della Cognizione) a Roma. È presidente del Centro Elvio Fachinelli ISAP (Istituto di Studi Avanzati in Psicoanalisi). Nel 1995 ha fondato l’European Journal of Psychoanalysis, di cui è tuttora direttore. Ha collaborato e collabora a varie riviste culturali nel mondo. Ha tradotto in italiano per Einaudi Le séminaire. Livre XX. Encore di Jacques Lacan.
Tra le pubblicazioni recenti: In Freud’s Track’s (Aronson, 2008), La gelosia (Il Mulino 2011), con A. Lucci, Lacan, oggi (Mimesis 2014), La psicoanalisi e il reale. “La negazione” di Freud (Orthotes 2015), What are Perversions? (Karnac 2016), Godere senza limiti (Mimesis 2018), Leggere Freud (Orthotes 2018).
The author reconstructs and explains the Lacanian concept that distinguishes Alienation and Separation. In particular, he appeals to the concepts of set theory which inspired Lacan, those of union and the intersection of sets. The author shows how Lacan appropriates these mathematical figures to develop a dialectic of choice that goes beyond the mathematical field. And to illustrate this dialectic, the author evokes and comments on a successful farce of 1921, The Magnificent Cuckold, which seems to rotate, in a perverse key, around a delirium of jealousy. The author shows how the plot of the farce renders the Lacanian difference between Alienation and Separation understandable.
Keywords: Jacques Lacan, alienation, separation, “The Magnificent Cuckold”, jealousy, enjoyment and desire
Università Roma Tre
Lucilla Albano, già professore ordinario (L-ART/06) presso il Dipartimento di Filosofia, Comunicazione e Spettacolo dell’Università Roma Tre, ha insegnato alla Laurea magistrale di Cinema, televisione e produzione multimediale nei corsi di Interpretazione e analisi del film e di Cinema e psicoanalisi. Tra i libri pubblicati: La caverna dei giganti (Pratiche 1992), Il secolo della regia (Marsilio, 1999), Lo schermo dei sogni (Marsilio 2004), Ingmar Bergman. Fanny e Alexander (Lindau 2009), Il divano di Freud. Mahler, l’Uomo dei lupi, Hilda Doolittle e altri. I pazienti raccontano il fondatore della psicoanalisi (il Saggiatore 2014). Tra i suoi ultimi saggi: Il corpo Unheimlich di Almodovar, in L’inconscio, n.3 (2017), Godimento e passione amorosa in The French Lieutenant’s Woman, in Il Piacere del Male, Vol.II, I libri dell’Associazione Sigismondo Malatesta, (Pacini 2017), «I freudiani sono dei semplicioni»: D.H. Lawrence e la psicoanalisi, in L’inconscio, n. 6 (2018).
After having clarified the concepts of cinematographic figure and specular identification, the essay investigates scene 11 of the film L’Année dernière à Marienbad by Alain Resnais (1961), a scene of specular identification where the protagonist is mirrored several times and through several mirrors, but she does not look at herself. This scene has the characteristic of having different degrees of transgression of the film syntax, causing a disorientation not only in the character but also in the viewer. The spectator identifies with an absent object, an elusive and uncatchable object that evokes Lacan’s small object a.
Keywords: cinema, psychoanalysis, cinematic figure, specular identification, object little
Antonio Rainone (1947), dopo essersi laureato in filosofia presso l’Università La Sapienza di Roma (1969), ha collaborato per qualche anno con Lucio Colletti, docente di filosofia teoretica presso la stessa Università. Ha conseguito una maîtrise in filosofia politica a Paris IV (1971). È stato borsista e ricercatore CNR a Parigi, lavorando –nell’ambito dell’Institut International de Philosophie Politique (Raymond Polin) – in particolare sul pensiero politico di Rousseau e la tradizione socialista francese. Ha insegnato storia e filosofia in alcuni licei romani. Recentemente ha pubblicato Il doppio mondo dell’occhio e dell’orecchio. Senso e verità nella filosofia della percezione (2010), Lacan e il soggetto della modernità. Discorso, immagine e realtà (2012) ed ha curato (con F. Palombi) il numero monografico de il cannocchiale: Lacan d’après Lacan (2016).
This paper analyzes synthetically the Lacanian theory of representation in relation with the modern concept of pictorial figuration. The difference between geometrical figuration and theorical representation is also put in relation with the functions that the Fantasy and the imaginary order have in the field of psychoanalytical analysis. It also aims at a non-phenomenological reading of the Lacanian concept of “ the way the aesthetical object exists”.
Keywords: Lacan, representation, theory of figuration, Surrealism, topology
Cristina Fiordimela, PhD in Interior Architecture and Exhibition Design-insegna al Politecnico di Milano. Curatrice e museografa, scrive per Il giornale dell’Architettura, Domus, Abitare, Ananke, Monumental, Babylon3, Artribune, Inventario. Concentra la ricerca su allestimenti effimeri, case-museo, museo diffuso, SciArt e le relazioni tra Immagine_Testo_Spazio.
Freddy Paul Grunert, formatosi in scienze umane tra Stuttgart e Roma, è curatore allo ZKM Center for Art and Media in Karlsruhe (1992-2017), dal 2017 al JRC_European Commission per SciArt RESONANCES III, 2019 – DATAMI. Alla XLV Biennale di Venezia conia il termine Xenografia, per media-art in funzione di transito.
In coppia dal 2015, lavorano come critici e artisti SciArt, Lepetitemasculin: SoL ZKM, Melbourne; Spiritual Art Gallery Adi Da Samraj; Francesco Lo Savio Maison au soleil Mart edizioni 2018, CommonsArt, Culture & Démocratie n.8; Was ist Wahr Kunstpreis, 2018.
Writing love in space. Writing space in love. Domestic rooms, sets of rooms like visceral microcircuits, labyrinthine landscapes, unexpected openings suspended between earth and sky, half-hidden cavities, biotechnological grafts, non-standard itineraries: chambres d’amour, rooms designed for love, recurring theme in architecture and in art, they give substance to the psychoanalytic plunge by drawing a transverse direction beyond the architectural typologies and artistic categorisations. The chambre d’amour is taken on as a pre-text to weave a loving discourse between writing body space, body as a room, as a performative unit that gives word to philosophy, to the philosophy of living as a philosophy of life. Some passages of the architectural-artistic work are opened by analytical and philosophical incursions that enter the spaces of sexuality, starting from the search for love and from writing as an act that shapes distances.
Keywords: room, write, viscera-love, body language, expanded body experience, intimacy
Università di Roma Tre
Mirella Schino insegna Discipline dello spettacolo presso l’Università di Roma Tre. Dirige la rivista di studi Teatro e Storia. Ha fatto parte della équipe scientifica della International School of Theatre Anthropology (ISTA), fondata da Eugenio Barba. Ha creato gli Odin Teatret Archives. Tra i suoi libri: Il teatro di Eleonora Duse (2008), Alchemists of the Stage. Theatre Laboratories in Europe (2009), Racconti del Grande Attore. Tra la Rachel e la Duse, (2016), The Odin Teatret Archives (2018), An Indra’s Web. The Age of Appia, Craig, Stanislavski, Meyerhold, Copeau, Artaud (2018).
The author describes her first journey through the territories that may appear to be common between theatre and psychoanalysis: first of all the “theatre-that-heals”, but also the nomenclature that psychoanalysis derives from theatre; usages such as those by Moreno (psychodrama), or by the Actors Studio; theatre as a research on yourself. Despite the affinities between the two fields, the author is above all interested in theatre as a “third way” compared to illness and healing, a way parallel and independent from psychoanalytical approaches, and investigates it through two symbolic performances: the Marat-Sade, by Peter Brook and Marco Cavallo, by Giuliano Scabia.
Keywords: theatre, psychoanalysis, Scabia, Moreno, Brook
Università degli Studi di Padova
Rosamaria Salvatore insegna Storia e critica del cinema e Cinema e psicoanalisi presso l’Università degli Studi di Padova.
Si è prevalentemente occupata delle problematiche dello sguardo nell’ambito delle teorie del cinema. Di formazione analitica, ha privilegiato lo studio delle interferenze tra pensiero psicoanalitico e pratica cinematografica. Sull’argomento ha pubblicato la monografia La distanza amorosa. Il cinema interroga la psicoanalisi (Quodlibet 2011), curato il numero Cinema, La Psicoanalisi, n.40 (Astrolabio 2006), Schermi psicoanalitici, La Valle dell’Eden, n.15 (Carocci 2005) e scritto diversi saggi in riviste e in volumi miscellanei. A partire dal 2010 ricopre il ruolo di docente presso l’Istituto freudiano per la clinica, la terapia e la scienza, di Roma, ed è membro della Scuola lacaniana di psicoanalisi.
The essay analyses the films L’imbalsamatore, Primo amore and Dogman directed by Matteo Garrone who along with these three works subtly explores human nature and the tangled maze of bonds of dependancy between human beings. Single narrative and visual sequences are analysed through a Lacanian perspective showing how psychic phantasmatic processes are meant to shield a direct approach to “the Real”.
Keywords: cinema and psychoanalysis, psychic processes, phantom, jouissance, the Real, libido
Università degli Studi di Roma Tor Vergata
Francesco Miano è professore ordinario di Filosofia morale presso l’università degli studi di Roma Tor Vergata dove è coordinatore dei corsi di laurea triennale e magistrale in filosofia e direttore del corso di perfezionamento in “Modelli e categorie della filosofia contemporanea”. Presidente della Società Italiana di Filosofia Morale dal 2016, è membro del comitato di direzione di diverse riviste e collane, nonché autore di numerosi contributi scientifici dedicati ad argomenti di filosofia contemporanea e, in particolare, a problematiche antropologiche, etiche e politiche legate al tema della responsabilità. Ha curato recentemente il volume Etica e responsabilità (2018). Attualmente è Gastprofessur presso l’Università Ludwig-Maximilian di Monaco di Baviera.
This paper discusses the perspective of Romano Guardini about the role of the responsibility of the man facing technology. According to Romano Guardini, the man is not outside of time. The man is immersed in time, because time forms human responsibility. Therefore, a concrete and effective responsibility must constantly be addressed to the whole mankind, always considering the entire world. Man’s duty is to avoid losinghis humanity by continuously sustaining the responsibility for his actions over time.
Keywords: ethics, man, mankind, history, time, technology, responsibility, Romano Guardini
Università di Roma Tor Vergata
Marco Deodati è docente nei licei e professore a contratto presso l’Università degli Studi di Roma “Tor Vergata”. Le sue ricerche si concentrano soprattutto sul pensiero fenomenologico, in particolare Husserl, Scheler, Heidegger, Merleau-Ponty, e su questioni etiche, in relazione specialmente al ruolo dei sentimenti e delle emozioni. Ha pubblicato vari saggi e articoli su riviste specializzate, tra cui: La dynamis dell’intenzionalità. La struttura della vita di coscienza in Husserl (Mimesis 2010), L’intenzionalità all’opera. Studi sul pensiero pratico di Husserl (Mimesis 2013).
The paper aims to take into account Waldenfels’ phenomenological analysis of the alien, showing how it can be useful in order to understand the pathos-response dynamics involved in the formation of the bodily Self. In particular, it will be considered the “responsive structure of the aisthesis” by analysing the sensual fields of voice/hearing, eye/sight, hand/touch, which present the constitutive role played by doubling, divergence, deviation, disruption, perturbation phenomena.
Keywords: aesthetics, alien, experience, feeling, pathos, responsivity
Carsten Juhl, direttore responsabile per la ricerca all’Accademia Reale Danese delle Belle Arti, Copenaghen, dal 1991 al 2016. Laureato in storia e italiano presso l’Università di Copenaghen, è autore di diverse monografie in danese. Tra l’altro di: una storia d’Italia (1979), una estetica (1994), un tratto di estetica globale (2007), un libro sul Maggio ‘68 (2014). Redattore di diverse antologie e autore di molti libelli di critica non-prescrittiva, è anche traduttore di opere di Agamben, Baudrillard, Boccioni, Bordiga, Campione, Déotte, Kant, Lyotard, Marinetti, Montale, Perniola, Serres. Ultima pubblicazione in italiano: Dall’origine alla statua. Sulle tracce del sito primitivista, in je suis l’autre, a cura di F.P. Campione, M.G. Messina (Electa 2018, 210-215).
At stake there is a philosophical research into the transformation of visual art taking place in the West in the wake of important exhibitions around the beginning of the 1990s. Mario Perniola understood rapidly that such transformations were due to cultural forces also operating in philosophy.
Keywords: art theory, philosophy as art, attraction of the non-organic, Luigi Pareyson
The text analyses the book by Andrea Tagliapietra, Philosophy of experience. As it also emerges from the book of Tagliapietra, the question of experience is revealed as one of the most relevant and complex ones for the philosophical investigation. The appearance of new technologies changed the traditional field of experience, leading to a crisis of the modes of transmission of knowledge that had been maintained until the nineteenth century. In spite of this crisis it is necessary to go back to the meaning of ‘putting to the test’ and ‘crossing of a stranger’ that are inherent in the very meaning of the term experience.
Keywords: experience, technology, time, tradition, memory
Università Roma Tre
Elio Ugenti ha conseguito il Dottorato di Ricerca presso il Dipartimento di Filosofia, Comunicazione e Spettacolo dell’Università Roma Tre nel 2015. Ha pubblicato saggi sulla cultura visuale contemporanea, sul cinema italiano e sul cinema iraniano in volumi collettanei e riviste scientifiche. È autore dei volumi Abbas Kiarostami. Le forme dell’immagine e Immagini nella rete. Ecosistemi mediali e cultura visuale (2016).